
اکوتوریسم
اکوتوریسم یک مفهوم جدید در گردشگری است که بیشتر وقتها به درستی درک نمیشود یا برداشتهای غلطی از آن میشود .
امکان دارد همین برداشتهای اشتباه از بوم گردی موجب شود افراد یا شرکتهایی با استفاده از این نام شروع به جذب گردشگر کنند اما در عمل اتفاقی که میافتد مشابه طبیعتگردی معمول شود که به طبیعت و اکوسیستم طبیعی آسیب وارد میکنند .
لغت اکوسیستم که معادل آن بوم گردی میشود ، اولین بار در سالهای ۱۹۸۰ به کار رفت .
اولین تعریف خلاصه و مفید بوم گردی در سال ۱۹۹۰ توسط انجمن اکوتوریسم ” سفر مسئولانه به مناطق طبیعی با هدف حفظ محیط زیست و بهبود زندگی مردم محلی ” بیان شد .
با گذشت زمان و گسترش بیشتر بوم گردی، نیاز به یک تعریف دقیقتر . کاملتر احساس شد . در سال ۱۹۹۹، مارتا هانی (Martha Honey) تعریف دقیقتری از اکوتوریسم ارائه داد :
اکوتوریسم یا بوم گردی سفر به مناطقی با محیط زیست شکننده و به طور معمول محافظت شده است که در آن تاثیرگذاری کم بر محیط در اولویت باشد .
با این سبک از سفر میتوان به گردشگران آموزش داد، برای حفاظت از بوم تامین سرمایه کرد ، به اقتصاد و سیاستگذاری محلی قدرت بخشید و در نهایت احترام به تفاوتهای فرهنگی و حقوق بشر را ترویج داد .
هنوز هم در تعریف اکوتوریسم اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد اما امروزه در چگونگی اجرا و بهره بردن از این سبک گردشگری نقطه نظرات مشترک زیادی به وجود آمده است .
اصول اکوتوریسم
با گذشت نزدیک به ۲۵ سال از شروع به کار انجمن جهانی اکوتوریسم (TIES) با بررسی اصول اکوتوریسم مشاهده می کنیم که سه اصل عمده در ادبیات آن مشهود و پررنگ است :
۱- فرسایشی و استخراجی نیست. منظور از استخراجی و مصرفی، آنگونه فعالیت هایی است که سبب ایجاد آسیب های رفتاری و فیزیکی بر گونه های غیر انسانی در طبیعت می شود.
۲- پایبندی به اخلاق زیست محیطی ایجاد می کند.
۳- در رابطه با طبیعت ، ارزش های سازگار با محیط زیست و اخلاق محور را در اولویت قرار می دهد .
به طور خلاصه اکوتوریسم چیزی نیست جز حفظ و نگهدارری از محیط زیست ، جوامع بومی و سفر مسئولانه با هدف ایجاد پایداری در زیست بوم .
کسانی که می خواهند در زمینه بوم گردی مشارکت و فعالیت داشته باشند می بایست اصول زیر را به عنوان اصول اصلی و پایه ی این نوع خاص از گردشگری بپذیرند :
۱- به حداقل رساندن آسیب های فیزیکی، اجتماعی، رفتاری و روانی در طول مسافرت
۲- ایجاد آگاهی فرهنگی و زیست محیطی و ترویج فرهنگ احترام به طبیعت و مردم بومی
۳- فراهم کردن تجربه ی مثبت و لذت بخش از سفر هم برای مسافران و هم برای افراد محلی
۴- ایجاد منافع مستقیم مالی برای حفظ و حراست از زیست بوم
۵- ارائه و تلاش در ایجاد تجربه ی به یاد ماندنی برای مسافران به گونه ای که آن ها را نسبت به منطقه میزبان دلسوز و حساس کرده و به اوضاع اجتماعی، آب و هوایی، زیست محیطی و سیاسی آن منطقه اهمیت بدهند
۶- طراحی و ساخت امکانات سازگار با طبیعت و فرهنگ منطقه با کمترین آسیب ممکن به اکوسیستم بومی
۷- آموزش قوانین و باورهای معنوی مردم محلی به گردشگران و ایجاد همکاری و مشارکت بین گردشگران و محلی ها با هدف توانمندسازی فردی و گروهی
فاکتورهای اکوتوریسم
بوم گردی باید شامل این فاکتورها باشد :
- تاثیرگذاری کم روی منابع طبیعی و محیط زیست
- افراد و نهادهای مرتبط در تمام مراحل دخیل باشند. این افراد و نهادها میتواند شامل مردم بومی، اجرا کنندگان تور، سازمانهای دولتی، آژانسهای مسافرتی و … باشند.
- احترام به فرهنگ و سنتهای بومی
- ایجاد درآمد مناسب و پایدار برای جوامع محلی و دیگر کسب و کارهای دخیل در گردشگری
- تامین سرمایه برای محافظت و بهبود بوم
- آموزش همه افراد و کسب و کارهای تاثیر گذار و دخیل برای آگاهی از نقشی که در حفظ محیط زیست دارند .
بهبود سئو توسط شرکت کلینیک 24