مزایای استفاده از تکنولوژی در مدیریت هوشمند آب

مزایای استفاده از تکنولوژی در مدیریت هوشمند آب

مزایای استفاده از تکنولوژی در مدیریت هوشمند آب

مدیریت دیجیتال آب:

افزایش تقاضای جهانی آب و نیاز به حفظ زیرساخت های قدیمی، رشد مدیریت دیجیتال آب را ضروری می کند. فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، حسگرهای اینترنت اشیا و کنتورهای پیشرفته، کنترل کیفیت و کمیت آب و همچنین مدیریت دارایی از راه دور و استفاده مسئولانه از آب را امکان‌پذیر می‌سازند.همچنین، سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی (GIS)، دوقلوهای دیجیتال و فناوری‌های واقعیت افزوده و مجازی (AR/VR) سناریوهای موقعیتی را برای شناسایی ناهنجاری‌ها و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی تجسم و مدل‌سازی می‌کنند. شرکت آلمانی PipePredict با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، حسگرها و دوقلوهای دیجیتال، تشخیص نشت دیجیتالی را ارائه می دهد.

فرآوری فاضلاب:

 مقادیر زیادی از فاضلاب بدون تصفیه قبلی کافی تخلیه می شود. عدم کنترل هدر رفت آب در فعالیت های صنعتی و مسکونی باعث آلودگی ذخایر آب شیرین می شود. نوآوری های نوظهور در فرآوری فاضلاب در تلاش برای بازیابی موثر آب مصرف شده در صنایع مختلف هستند.فن آوری هایی مانند فرآیندهای اکسیداسیون پیشرفته، فرایند جذب یا جذب زیستی، و داروهای بیولوژیکی و بی هوازی نتایج امیدوارکننده ای را نشان می دهند. این فن آوری ها در ترکیب با تابش خورشیدی، به طور موثر آلاینده های فاضلاب را جذب می کنند و از طریق تجزیه میکروبی میزان لجن تولیدی را کاهش می دهند. عنوان مثال شرکت سوئیسی آکسلی یک راکتور نانوکاتالیستی می‌سازد که میکروآلاینده‌های سمی را از فاضلاب حذف می‌کند.

تکنولوژی ها و نوآوری های برتر مدیریت هوشمند آب در جهان

فیلتراسیون پیشرفته: 

با توجه به مشکل کمبود آب، شرکت های استارت آپ توجه بیشتری به روش های تازه و خلاقانه تصفیه آب دارند. پیشرفت‌های نانوتکنولوژی توسعه غشاهای فیلتراسیون را امکان‌پذیر می‌سازد که میکروآلاینده‌هایی را که به سختی جذب می‌شوند حذف می‌کنند. از آنجایی که غشاهای نانوکامپوزیت خواص شیمیایی را بهبود بخشیده اند، شارعبوری از غشاء، نفوذپذیری و گزینش پذیری بالاتری نسبت به محلول های معمولی دارند. یکی دیگر از فناوری های مهم فیلتراسیون بیولوژیکی است که از باکتری ها برای تصفیه آب استفاده می کند و در عین حال انرژی حاصل از اکسیداسیون را به الکتریسیته تبدیل می کند. شرکت لهستانی نانوسین، نانوغشاهای فیلتراسیونی تولید می کند که بدون تامین انرژی یا فشار عمل می کنند.

پیشگیری از سیل:

 گرمایش زمین احتمال خشکسالی شدید و سیل را افزایش می دهد. پیشرفت‌های اخیر نه تنها شامل بهبود طراحی دستگاه‌ها می‌شود، بلکه شامل راه‌حل‌هایی است که نظارت، پیش‌بینی و مدل‌سازی فاجعه را تسهیل می‌کند. دروازه‌های آب پیشرفته، محافظ‌های دارایی، سدها و بلوک‌های سیل، واکنش سریع به فاجعه را تضمین می‌کنند. علاوه بر این، سامانه‌های مبتنی بر هواپیماهای بدون سرنشین و ماهواره‌ای، داده‌های حیاتی را از طریق ابرها و سایر موانع ضبط می‌کنند.در ترکیب با نقشه برداری LiDAR و رادارهای آب و هوا، استارتاپ ها جهت باد را برای پیش بینی بارندگی اندازه گیری می کنند. شرکت استارت آپ فرانسوی ورتکس یک سیستم پایش سیل را بر اساس یک شبکه حسگر درجا و یک پلت فرم هیدرولوژی دیجیتال ارائه می دهد.

 


مطالب پیشنهادی برای مطالعه بیشتر: 

فناوری‌های نوین در پایش و مدیریت آب و پساب شهری

تحلیل و ارزیابی کیفیت آب و پساب با استفاده از سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی (GIS)

تکنولوژی ها و نوآوری های برتر مدیریت هوشمند آب در جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.