طرح های گردشگری و اكوتوريسم

گردشگری

خدمات ارزیابی گردشگری و اکوتوریسم توسط شرکت مهندسین مشاور بوم پایش اصفهان 

فرآیند گردشگری

گردشگری (Tourism) یا طبیعت گردی فرآیندی است که در جریان مسافرت اتفاق می افتد که شامل کسب اطلاعات، برنامه ریزی و تدارک در مبدا سفر، انجام سفر به مقصد و اقامت در آن، خرید کردن، تعامل میزبان و میهمان، بازگشت به مبدا سفر و مرور خاطرات سفر با خود و دیگران می شود.

در این فرآیند، مجموعه ای از کنش ها و فعالیت ها بین گردشگران، ارایه دهندگان خدمات و محصولات گردشگری، سیاست گذاران و میزبانان روی می دهد.

ماهیت بین رشته ای بودن گردشگری و پیشرفت های روز به روزی که در سبک و کیفیت زندگی مردم روی می دهد، مقید ماندن به یک تعریف ثابت و مشخص از گردشگری را سخت می کند و از همین روست که بارها تعاریف مختلفی برای آن ارایه شده است.

تعریف آکادمیک آن هر چه باشد، گردشگری، فرآیند سفر است؛ سفری که می تواند برای تفریح، استراحت، کسب آرامش، بازیابی جسمی و روحی و پرداختن به امور معنوی، دید و بازدید خانوادگی و انجام کسب و کار و … باشد.

گردشگری به حرکت موقت مردم به خارج از محل کار و زندگیشان و فعالیت هایی که در طول اقامت در آن مقصد می خواهند انجام دهند و همچنین امکاناتی که شرایطی را ایجاد می کند تا به خواسته هایشان برسند گفته می شود.

گردشگری به طور معمول در ابتدا به شکل سنتی بود.با تکامل فرهنگ ها، اقتصادها و دانش،گردشگری به فرم و شکل دیگری به نام گردشگری پایدار رسید که

۱- در نظر گرفتن سفری با برنامه ریزی دقیق

۲- رسیدن به مقاصدی که به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته اند

۳- همچنین تحت حفاظت قرار دادن مقاصد به عنوان اولویت در مقوله گردشگری قرار گرفتند.


طبیعت گردی


خدمات مدیریت گردشگری چیست؟

گردشگری در واقع مدیریت بسیاری از فعالیت ها می باشد،مانند:

  1. مطالعه در مورد مقصد تور مورد نظر
  2. برنامه ریزی های تور و همچنین تهیه کردن محل اقامت گردشگران از جمله وظایف مدیریت گردشگری می باشد
  3. تلاش های بازاریابی برای جذب گردشگران برای سفر به مقصدی خاص می باشد.

اشکال گردشگری

سازمان ملل سه شکل از گردشگری را معرفی کرده است:

  • توریسم داخلی (Domestic Tourism)، سفر شهروندان یک کشور به نقاط مختلف همان کشور
  • توریسم ورودی (Inbound Tourism)، سفر شهروندان کشورهای دیگر به یک کشور
  • توریسم خروجی (Outbound Tourism)، سفر شهروندان یک کشور به کشورهای دیگر
گردشگری و اکوتوریسم
گردشگری و اکوتوریسم

 

کشورها و جوامع توسعه یافته، برای رونق متوازن هر سه شکل گردشگری برنامه دارند. به عبارت دیگر گردشگران آنان هم کشور خود را می گردند، هم به کشورهای دیگر می روند و هم از گردشگران کشورهای دیگر پذیرایی می کنند. حفظ نوعی از توزان در بین این سه شکل از گردشگری، منافع کشورها در بعد داخلی، منطقه ای و بین المللی را تضمین می کند.

گردشگری خود اما انواع مختلفی دارد که شکل و کیفیت آن با توجه به انگیزه، اهداف، نیاز و مکان گردشگر تغییر می کند. گاه گردشگر برای تجربه خطر، سفر می کند و گاه برای تن آسایی صرف. گاه برای درمان سفر می کند و گاه برای آموزش. گاه می خواهد دور برود و گاه نزدیک و ده ها دلیل دیگر. از همین روست انواعی از آن همانند گردشگری ماجراجویانه، ورزشی، تفریحی، خرید، کشاورزی، سلامت، زمستانه، بوم گردی و … شکل گرفته است.

ابعاد توریسم:

همه فعالیت های گردشگری شامل یک یا چند مورد از ابعاد توریسم زیر است.

  • جاذبه گردشگری: انگیزه اصلی برای مسافرت هستند. آنها ممکن است مقصد اصلی باشند مانند جهان دیزنی یا مقصد فرعی که مکان های جالب و دیدنی باشند در کنار مقصد اصلی.  جاذبه های گردشگری معمولا بر اساس منابع طبیعی، فرهنگ، قومیت یا تفریح هستند.
  • منابع طبیعی: منابع طبیعی ترکیبی از ویژگی های فیزیکی، اقلیمی و زیبایی طبیعی در سطح منطقه است. چالشی که برای مدیریت منابع طبیعی وجود دارد این است که این مکان ها از اثرات توریست حفظ شوند.
  • فرهنگ: برای مشاهده روش زندگی مردم، دین، تاریخ، حکومت و سنن
  • قومیت: بازدید از خانواده و دوستان
  • سرگرمی: پیشرفت های توریستی در همه ابعاد در دیزنی ورلد، استودیوی یونیورسال، لاس وگاس تا وقایع و فستیوال های ویژه.
  • توریسم X-treme: توریسمی بر اساس فعالیت های ماجراجویی بزرگ
  • امکانات: هنگامی که توریست ها برای جاذبه های گردشگری به جایی می روند نیاز به امکاناتی و خدماتی دارند.
  • محل سکونت: انواعی از خدمات مانند کمپ، پارک، متل و هتل های پنج ستاره
  • غذا و آشامیدنی: نه تنها ماده اصلی را فراهم می آورند بلکه عامل مهمی به حساب می آیند.
  • خدمات پشتیبانی: معمولا تجارت های کوچک خرده فروشی که سوغاتی می فروشند. خرید قسمتی درست از تجربه مسافرتی است.توریست ها به دنبال مواردی تازه و منحصربفرد هستند که نشان دهنده منطقه و فرهنگی می باشند که آنها دارند بازدید می کنند.
  • زیربنا: خدمات اولیه ای که همه توریسم به آن وابسته است. این سیستم ها شامل آب و فاضلاب، شبکه های ارتباطی، امکانات درمانی، برق، پلیس، آتش نشانی و جاده هاست.