جایگاه گردشگری در ایران
کشور ایران که دارای تواناییهای بالقوه عظیمی در زمینههای زیست محیطی، تاریخی، میراث فرهنگی و غیره است نمیتواند و نباید به دلیل مسائل سیاسی و نگرانیهای فرهنگی – اجتماعی خود را از این جریان اقتصادی دور نگه دارد و از سوی دیگر بازار بینالمللی گردشگری نیز نمیتواند ازجاذبههای ایران برای گردشگری چشمپوشی کند.عدم موفقیت ایران در جذب گردشگران و توسعه گردشگری دلایل متعددی دارد.
برای افزایش گردشگران تنها نمیتوان به اقتصاددانان دل بست، راهحل در واقع در دستان دولت و برنامهریزان است چرا که آنان اگر نخواهند و تمایلی به گسترش توریسم و جذب گردشگر نداشته باشند جاذبههای تاریخی، طبیعی و فرهنگی به تنهایی نمیتواند کار ساز باشد. از سوی دیگر تجربه و فرهنگ مردم نیز بیتأثیر نیست.
گاه پیش میآید که دولت میخواهد ولی مردم و مراکزی که با توریستها در ارتباط هستند ، تجربۀ لازم را ندارند و یا آموزش های مناسب راندیدهاند و لذا چگونگی برخورد با گردشگر و ارائه خدمات به او را نمیدانند.ایران از لحاظ اقلیمی و تنوع جانوری یک کشور شبه قارهای است و بنابر گفته رئیس سازمان جهانی جهانگردی جزء 5 کشور اول دارای بیشترین جاذبههای زیستی و جانوری در دنیا است. همچنین یکی از سه قطب برتر بر صنایع دستی در دنیا است؛ سفالگری، شیشهگری، قلمزنی، مشبککاری، حکاکی بر روی فلزات، میناکاری، خاتم سازی، معرقکاری، منبتکاری، قالیبافی، نمدمالی و …
ایران معجونی از گوناگونی فرهنگی، زبانی، قومی، زیست محیطی و اقلیمی است. همچنین از لحاظ آثار تاریخی و میراث فرهنگی جزء ده کشور اول دنیا محسوب میشود.ایران باید سعی نماید علاقه مردمان جهان به حضور در کنار مردم ایران و مشاهده و مطالعه آداب و رسوم و رفتار آنان را جلب نماید و این امر از طریق برنامهریزی جهت یک مطالعه جامعه گردشگری که همۀ ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی گردشگری را واکاوی نماید میسر میباشد تدوین شیوههای حمایتی اجرایی، سرمایهگذاری و اختصاص تسهیلات بیشتر برای هتلها، شرکتهای هواپیمایی، فرودگاه و … تبلیغ و اشاعه جاذبههای گردشگری از طریق اینترنت، فیلم، بروشور، مقاله، نمایشگاه وغیره می تواند مفید باشد.
شرکت مهندسین مشاور بوم پایش اصفهان
دارای رتبه گرید 3 سازمان محیط زیست. جهت ارتباط به بخش
تماس سایت مراجعه نمایید.