مدیریت هوشمند آب با تکنولوژی های خاص

مدیریت هوشمند آب با تکنولوژی های خاص

مدیریت هوشمند آب با تکنولوژی های خاص

فناوری صرفه جویی در آب:

در مواجهه با چالش های فزاینده در دسترس بودن آب شیرین، تقاضای جهانی فزاینده ای برای فناوری های صرفه جویی در آب وجود دارد. این روند تحت تأثیر استفاده مجدد از آب، بازیافت، آبیاری هوشمند و کاهش مصارف خانگی است. استارت‌آپ‌ها از طریق طراحی شیرآلات و سر دوش های جدید، جریان آب را کنترل کرده و  مقدار آب مصرفی را محدود کرده و برای اهداف دیگر استفاده می کنند.تکنیک های آبیاری کارآمد از دیگر مسیرهای مهمی است که با اندازه گیری و به حداقل رساندن آبیاری بیش از حد، کشاورزی دقیق را پیش می برد.

شرکت استارتاپ مستقر در ایالات متحده، سیستم‌های مدولار استفاده مجدد از آب را برای خانه‌ها و باغ‌ها ارائه می‌دهد. شرکت استارت‌آپ سامهیتا،  یک پلت فرم کشاورزی دقیق را برای حفاظت مسئولانه در آبیاری آب می‌سازد. این پلت فرم از دستگاه های بی سیم از جمله پهپادها و حسگرهای آب و هوا برای نظارت بر کیفیت آب آبیاری و رطوبت خاک استفاده می کند.

زیرساخت آب غیرمتمرکز:

 علاقه به زیرساخت های آب غیرمتمرکز به عنوان اقدامی که انعطاف پذیری جوامع را بهبود می بخشد در حال افزایش است. درمان انعقاد الکتریکی مدولار و متحرک، کاربران را از سیستم های متمرکزی که در مناطق دوردست در دسترس نیستند، مستقل می کند.علاوه بر این، سیستم‌های آب شخصی‌سازی شده شامل تامین خارج از شبکه است که توسط فناوری‌های دیجیتال بلادرنگ و برنامه‌های ردیابی تسهیل می‌شود. در همین حال، محلول‌های آب خانگی روش‌های هیدراتاسیون جایگزین را با تبدیل هوا به آب ارائه می‌کنند.

به این ترتیب، عملکرد توزیع شده افزایش هزینه ها و خطرات مرتبط با زیرساخت های قدیمی را کاهش می دهد. استارت آپ Remote Waters ، سیستم های تصفیه سیار را برای تامین آب خارج از شبکه ارائه می دهد و آب را با استفاده از ادغام غشاهای اسمز معکوس و فناوری خورشیدی و هوش مصنوعی فیلتر می کنند. به این ترتیب، دسترسی کم هزینه و غیرمتمرکز به آب آشامیدنی را برای جوامع دوردست تضمین می کند.

مزایای استفاده از تکنولوژی در مدیریت هوشمند آب

مواد نوآورانه: 

پیشرفت های اخیر در علم مواد فرصت های جدیدی را برای غلبه بر چالش های تامین آب فراهم می کند. مواد نوآورانه مانند جاذب‌های مدولار، راکتورهای مبتنی بر الکترود، فوتوکاتالیست‌ها و نانوذرات فناوری‌های کلیدی هستند که در حال پیشرفت این روند هستند. استارت آپ آلمانی Levapor ،رسانه های پیشرفته MBBR (راکتور بیوفیلم بستر متحرک) و IFAS (لجن فعال فیلم ثابت یکپارچه) را برای تصفیه بیولوژیکی فاضلاب ارائه می دهد.

رسانه MBBR از فوم PU مشبک ترکیب شده با کربن فعال تشکیل شده است. که سطح ویژه و ظرفیت جذب بالایی را تضمین می کند. این ترکیب رشد بیوفیلم های کارآمد روی حامل را تسهیل می کند و منجر به افزایش کارایی تصفیه و کاهش BOD/COD، کاهش نیتروژن آمونیاکی و کاهش COD در تصفیه خانه های فاضلاب و پساب صنعتی می شود.

نمک زدایی:

 نمک زدایی آب یک فرآیند صنعتی است که برای ادامه به مقادیر زیادی مواد شیمیایی و انرژی نیاز دارد. بنابراین، استارت آپ ها بر توسعه راه حل های نوآورانه و سازگار با محیط زیست متمرکز هستند که هزینه ها را کاهش می دهد. روش‌های جدید نمک‌زدایی از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی برای کاهش انتشار کربن استفاده می‌کنند.روش های دیگر استفاده از بیومیمیک است که بوسیله آن گیاهان و ماهی ها آب دریا را با حداقل انرژی استخراج می کنند.

علاوه بر این، فناوری نوآورانه مبتنی بر آکواپورین، نمک را از آب خارج می کند و مانع آن می شود. استارت‌آپ آلمانی Grino یک سیستم آب شیرین کن خورشیدی بدون باتری ارائه می‌کند. سنسورهای تابش تعبیه شده با اندازه گیری مداوم انرژی خورشیدی موجود، سیستم را کاملاً خودکار می کنند.استارتاپ نروژی Ocean Oasis یک کارخانه آب شیرین کن شناور با انرژی موج می سازد.

 


مطالب پیشنهادی برای مطالعه بیشتر: 

فناوری‌های نوین در پایش و مدیریت آب و پساب شهری

تحلیل و ارزیابی کیفیت آب و پساب با استفاده از سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی (GIS)

تکنولوژی ها و نوآوری های برتر مدیریت هوشمند آب در جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.