زباله‌ها را چگونه در منزل تفکیک کنیم؟

چگونه بازیافت زباله را در منزل انجام دهیم

برای تفکیک و بازیافت زباله، باید دو سطل زباله‌ی جدا، یکی برای زباله‌های خشک و دیگری برای زباله‌های تر، قرار دهید. سپس زباله‌های خشک و تر را از هم جدا کنید و در سطل مخصوص قرار دهید. دقت داشته باشید که تفکیک زباله را نه تنها در منزل، بلکه در محیط کار و سازمان‌ها هم می‌توانید انجام دهید. در نهایت می‌توانید زباله‌ها را به مراکز بازیافت تحویل دهید.

کاغذ

استفاده از کاغذ رو به افزایش است. به همین دلیل باید به فکر بازیافت کاغذها باشیم. برای بازیافت کاغذ باید کاغذهای تمیز را جدا کنید. کاغذها را از آلودگی‌هایی مانند غذا، پلاستیک، فلزات و سایر زباله‌ها، که بازیافت کاغذ را دشوار می‌کنند، دور نگه دارید.

کاغذهای آلوده‌ی غیر قابل بازیافت باید به کود تبدیل شوند یا زیر خاک دفن شوند. کاغذهای بازیافت شده را به مرکز بازیافت شهرتان تحویل دهید.

ظروف و بطری‌های شیشه‌ای

بطری‌ها و ظروف شیشه‌ای را در سطل زباله‌ی مخصوص شیشه قرار دهید. حواس‌تان باشد که بطری‌ و ظروف شیشه‌ای نشکنند، چون بطری و ظروف شکسته به عنوان مواد بازیافتی قابل پذیرش نیستند. برای جلوگیری از شکسته شدن شیشه، کافی است یک تکه کاغذ یا روزنامه کف سطل زباله قرار دهید.

موادی که بازیافت کردید را به مراکز بازیافت تحویل دهید. در مراکز بازیافت، ظرف‌ها و بطری‌ها بر اساس رنگ به شیشه‌های شفاف، سبز و قهوه‌ای تفکیک می‌شوند. شیشه‌های رنگی به تکه‌های ریزی به نام خرده شیشه تبدیل شده و خرد و شکسته می‌شوند.

در کارخانه‌ی شیشه سازی، خرده شیشه‌ها را در کوره‌ی ذوب شیشه قرار می‌دهند. شیشه‌ی مذاب از کوره‌ی ذوب بیرون کشیده شده و به فرآورده‌های جدید شیشه‌ای تبدیل می‌شود.

قوطی‌های فولادی

بیشتر قوطی‌های فولادی برچسب کاغذی دارند که نیازی به برداشتن آن‌ها نیست. قوطی‌ها را بشویید تا مواد غذایی باقی‌مانده از آن‌ها خارج شود. درب قوطی را جدا کنید. سپس قوطی فولادی را در سطل زباله‌ی مخصوص قرار دهید.

بطری‌های شیشه‌ای

زمانی‌ که بطری خالی شد، داخل آن را آبکشی کنید. درب بطری را بردارید و بطری را در سطل زباله‌ی مخصوص قرار دهید.

زباله چیست و چه انواعی دارد؟

روش‌های تفکیک و بازیافت مواد قابل بازیافت در مراکز بازیافت چگونه است؟

مراحل تفکیک زباله عبارتند از:

  • تفکیک زباله از مبدا
  • جمع آوری زباله و انتقال آن به مراکز بازیافت
  • تفکیک زباله‌ها از یکدیگر
  • شستشو و تمیز کردن آلودگی‌ها و کثیفی‌ها از زباله
  • تغییر حالت و شکل زباله و مواد تشکیل‌ دهنده‌ی آن در کارخانه‌ی بازیافت
  • استفاده از مواد اولیه‌ی بازیافتی در صنایع
  • به طور کلی بازیافت مواد به سه دسته تقسیم می‌شوند:

• دسته‌ی اول

بازیافت موادی که بدون انجام هیچ گونه فرآیند خاص و فقط با شست‌وشو، ضدعفونی کردن و رعایت مسائل بهداشتی، قابل استفاده‌‌ی مجدد هستند؛ مانند بطری‌های شیشه‌ای سالم.

• دسته‌ی دوم

بازیافت موادی که طی برخی فرآیندها به مواد جدید تبدیل می‌شوند؛ مانند خرده شیشه، فلزات، مواد پلاستیکی، کاغذ و…

• دسته‌ی سوم

بازیافت مواد زاید اورگانیک، مانند تبدیل مواد فسادپذیر به کود کمپوست یا بازیافت انرژی.

نکته‌ی پایانی

اگر زباله‌ها به درستی مدیریت نشوند، مشکلات زیادی برای انسان‌ها، موجودات زنده و محیط زیست بوجود می‌آورند. یکی از روش‌های مدیریت زباله‌ها، بازیافت آن‌ها است.

صفحه اینستاگرام شرکت مهندسین مشاور بوم پایش  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.