جامد کردن در روش های مدیریت پسماند

جامد کردن در روش های مدیریت پسماند

جامد کردن در روش های مدیریت پسماند

برای تصفیه شیمیایی روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان جامد کردن از طریق افزودن سیمان را یکی از این روش ها عنوان کرد، برای جامد کردن پسماندهای خطرناک معمولاً میتوان از سیمان استفاده کرد و کاربرد زیادی در این زمینه دارد که معمولاً از سیمان پرتلند معمولی استفاده میشود. برای این روش معمولاً پسماندها را با آب و سیمان ترکیب می کنند و به کمک آن یک دوغاب به وجود می آورند.

در این حالت ترکیب ژل سیلیکات به وجود می‌آید که شامل کلسیم آبدار میباشد. یعنی با استفاده از ترکیب سیمان و آب می‌توان دوغابی را به وجود آورد که سیلیکات کلسیم آبدار در آن وجود دارد. جامد سازی معمولا با استفاده از سیمان صورت می گیرد اما این کاربرد بیشتر برای پسماندهای غیر آلی و غالبا زمانی که فلزات سنگین باشند استفاده می شود اما برخی از فلزات مانند سرب مس و کادمیوم تمایل بیشتری به تثبیت شیمیایی در بافت سخت شده دارند تا بتوانند ترکیبات غیر محلول را به وجود آورد.

مدیریت پسماند با تصفیه فیزیکی و تصفیه شیمیایی

جیوه نیز به عنوان تنهای فلز مایع، معمولاً با فرآیند آب شدن در میکروسکوپ فلزی در توده سیمانی رخ میدهد. جامد سازی به وسیله سیمان برای تثبیت و یا کم خطر بودن پسماند های غیر عالی شامل هیدروکسیدهای فلزی و خاک های حاوی ترکیبات فلزی هم استفاده میشود اما این روش دارای اشکالاتی نیز می باشد که می توان به حساسیت سیمان نسبت به وجود ترکیبات عالی اشاره کرد در صورتی که در پسماند شما ترکیبات آلی وجود داشته باشد سبب حساسیت سیمان می گردد و در امر مدیریت پسماند اختلال ایجاد می کند و به نوعی مانع هیدراسیون و گیرش مواد می‌شود.

جامد سازی به وسیله افزودن آهک و مواد پوزولانی

در این روش معمولا آهک برای جامد سازی مواد لجنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. واکنش های خاصی در این ترکیب صورت می‌گیرد، که می‌توان به فرایند بین ترکیبات انواع پسماند های موجود که موجب تولید ترکیباتی مانند کلسیم هیدرات، دیسیکلات کلسیم و آلومینیوم کلسیم اشاره کرد.

صفحه اینستاگرام شرکت مهندسین مشاور بوم پایش  


مطالب پیشنهادی برای مطالعه بیشتر: 

سازگاري با تغییر اقلیم در مدیریت منابع آبی

ارزیابی اثرات زیست محیطی سدسازی

مدیریت پسماند با تصفیه فیزیکی و تصفیه شیمیایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.