تاثیر آلودگی هوا بر جنین، نوزادان و کودکان

تاثیر آلودگی هوا بر جنین، نوزادان و کودکان

تاثیر آلودگی هوا بر جنین، نوزادان و کودکان

تحقیقات نشان داده است طیف وسیعی از اختلالات و عوارض آلودگی هوا بر دستگاه تولید مثل، بارداری، جنین و نوزاد اثر می‌گذارد. میزان مواجهه ماده با گروهی از ذرات معلق یا هیدروکربن در هشتمین ماه بارداری بر رشد جنین اثر مستقیم گذراد. این اتفاق بیشتر در نواحی صنعتی و شهرهای بزرگ مخصوصاً در زمستان رخ می‌دهد.

ذرات معلق

بررسی ها نشان می‌دهد اثرات آلاینده‌ها منواکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد و ذرات معلق بیشترین تأثیر را در این میان دارند. همچنین مطالعات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان می‌دهد کودکان متولد شده از مادرانی که در دوران بارداری در معرض سطوح بالای ازن قرار داشتند بیشتر احتمال دارد دچار کم وزنی شوند. به گزارش مدلاین پلاس، محققان دریافته ‌اند زنانی که هوای آلوده به ازن را استنشاق می‌کنند جنین آنها دچار کاهش وزن می‌شود.

پژوهشها در نروژ، روسیه و مکزیک نشان داده است که بین میزان زیاد سرب در بافتهای نوزاد که از خون بندناف به نوزاد رسیده است با کاهش وزن هنگام تولد یا کاهش قد ارتباط معناداری دارد.رشد جنین و وزن آن در زمان تولد به شدت با ابتلاء به بیماری و مرگ و میر طی کودکی و بزرگسالی ارتباط دارد. کودکان و نوزادان از جمله حساس ترین افراد جامعه نسبت به آلاینده های هوا هستند. مطالعات اخیر علاوه بر ارتباط بین آلودگی هوا و علائم بیماریهای تنفسی و بدتر شدن آسم ارتباط هایی بین آلودگی هوا و تولد زودرس ، مرگ و میر نوزادان، کاهش ظرفیت ریه و حتی آسم را نشان داده است.

نمونه‌های زیادی از افزایش میزان سندرم مرگ ناگهانی نوزادان و بیماریهای زنان نظیر اندوستریوز در اثر آلودگی هوا دیده شده است. همچنین مقدار بالای آلودگی هوا به نوعی سبب افزایش آمار سقط جنین نیز شده است. آلودگی هوا بر دستگاه تولید مثل زن و مرد نیز اثرات منفی دارد. مطالعات ژنتیکی انجام شده جنبه‌های مختلفی دارد مثل تغییرات کروموزومی ناشی از تماس با آلاینده‌ها، تخریب DNA اشکالات DNA در جنین و مادر در معرض آلودگی و نهایتاً ایجاد سرطان که نشانگر ارتباط میان اینها و اثرات آلودگی هوا بوده است.

آموزش آلودگی هوا به کودکان

تماس بیشتر با آلایندهای ناشی از هوا

در بیشتر موارد ممکن است کودکان در معرض تماس بیشتری با آلایندهای ناشی از هوا نسبت به بزرگسالان باشند. نوزادان و کودکان معمولا سریعتر از بالغین تنفس می کنند که این امر تماس آنها را با هر نوع آلاینده ای در هوا افزایش میدهد. کودکان و نوزادان اغلب از طریق دهانشان و بدون گذراندن هوا از فیلترهای موثر بینی نفس می کشند، لذا به بیشتر آلاینده ها این امکان داده می شود، بدون عبوراز مانع خاصی فرو داده شوند. در کودکان نسبت به بالغین( خصوصا در ماههای تابستان زمانیکه سطح مه دود بسیار بالاست) بیشتر وقتشان را در بیرون سپری می کنند.

کودکان نسبت به اثرات آلودگی هوا حساس ترند، چون سیستم ایمنی و ارگانهای رشدشان هنوز کامل نشده است. به طور مثال سرب که فرو داده میشود به آسانی در استخوانهای کودکان که سریعا در حال رشد هستند رسوب می کند. در معرض قرار گرفتن کودکان با آلاینده های سمی هوا در دوره نوزادی و کودکی می تواند بر رشد و توسعه سیستم تنفسی ، اعصاب ، غدد و سیستم ایمنی بدن اثر بگذارد و خطر سرطانهای بعدی در زندگی را افزایش دهد. چندین آلاینده معمول هوا تحت عنوان قانون هوای پاک تنظیم شده اند و بعنوان “شاخص آلاینده های هوا” شناخته شده اند. دو مورد از گسترده ترین آلاینده های شاخص هوا ذرات و ازن می باشند.

تشدید بیماری ها

ذرات از منابع مختلف طبیعی و انسان ساخت (مصنوعی) منتشر می شوند. ذرات می توانند در عمق ریه ها جا بگیرند. تحقیقات نشان داده که ذرات ممکن است باعث تشدید آسم ، سرفه ، گرفتگی گلو و سایر بیماریهای تنفسی در کودکان گردد. ازن یکی از تحریک کننده های قوی دستگاه تنفسی بوده که می تواند باعث التهاب ریه وکاهش ظرفیت انتقال در عمل ریه ها و کوتاه کردن تنفس و سایر اختلالات تنفسی شود. دیگر آلاینده های شاخص شامل نیتروژن دی اکساید (NO۲) ،کربن مونوکساید (CO) ، سرب ، سولفور دی اکساید (SO۲) ، و سولفید ئیدروژن (H۲S) می باشد.

صفحه‌ی اینستاگرام شرکت بوم پایش اصفهان


مطالب بیشتر:

ارزیابی اثرات تنوع زیستی در آسیبهای محیط زیست

پیوند ناگسستنی گردشگری با محیط زیست

آسیب به تنوع زیستی گیاهی و جانوری با رهاسازی زباله