انواع پسماند تولیدی

انواع پسماند تولیدی

بررسی انواع پسماند تولیدی

در سال 1383 قانونی به عنوان مدیریت پسماند در کشور ایران تصویب شد که بر اساس آن پسماندها به پنج دسته تقسیم می شوند، که عبارتند از:

پسماندهای عادی یا عمومی

پسماندهای حاصل از فعالیت های روزمره انسان ها در سطح شهر و روستا ها که شامل: زباله های تولیدی در منزل و همچنین نخاله های ساختمانی می شود، از جمله آنها هستند. کاهش دادن این دسته از پسماندها کمک شایانی به کاهش حجم زباله ها و همچنین کاهش انرژی های مصرفی و حفاظت از محیط زیست می کند.

پسماندهای تولیدی در بیمارستان ها و مراکز درمانی

این پسماندها به طور کلی عفونی محسوب می شوند، ولی باید توجه داشت که پسماندهای بیمارستانی نیز خود به چند دسته تقسیم می شوند که روش های دفع و بی خطر سازی هر کدام از آنها با هم متفاوت می باشد. برای مثال پسماندهای پرتوزایی که در بیمارستان تولید می شوند، جز این دسته به شمار نمی روند.

مدیریت پسماند با روش کپسول کردن و بازیافت

پسماندهای ویژه یا خطرناک

این نوع پسماندها به دلیل دارا بودن خواصی از جمله: سمیت، پرتوزایی، قابلیت اشتعال یا انفجار و غیره، خطرناک محسوب می شوند و روش های دفن آنها با سایر پسماندها کاملا متفاوت می باشد. پسماندهای پرتوزای بیمارستان و پسماندهای صنعتی از جمله آنها می باشند.

پسماندهای کشاورزی

این پسماندها در صنایع دام و طیور و کشاورزی، تولید می شوند و شامل: لاشه دام و طیور، فضولات آنها، محصولات کشاورزی فاسد شده و غیره می باشند.

پسماندهای تولیدی در بخش صنعت

این نوع پسماندها از فعالیت های صنایع مختلف از جمله: گاز، نفت، پتروشیمی و غیره تولید می شوند و هر صنعت مسئولیت پسماندهای تولیدی خود را بر عهده دارد.

صفحه اینستاگرام شرکت مهندسین مشاور بوم پایش  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.