فواید حشرات برای انسان

فواید حشرات برای انسان

فواید حشرات برای انسان

قریب به دو سوم گونه‌های جانوری شناخته شده از رده‌ی حشرات هستند. این رده‌ی جانوری پرتنوع ترین رده جانوری به شمار می‌رود که جزئی از مفیدترین حشرات برای انسان به حساب می‌آیند. حشرات به طور کلی جزو بندپایان محسوب می‌شوند. منظور از بندپایان جانورانی است که اندامشان دارای بند است مانند عنکبوتیان و حشرات. از رده‌های موجود در شاخه‌ی حشرات می‌توان به رده‌ی اینسکتا (Insecta) و رده‌ی همی پترا (Hemiptera) اشاره کرد.

بدن حشرات چند قسمت دارد؟

اندام حشرات عمدتاً از 3 بخش متشکل می‌شود: قسمت سر، قسمت قفسه ی سینه و قسمت شکم. اندام حشرات مجموعاً از بیست و یک بند تشکیل شده که شش بند در قسمت سر، سه بند در قفسه ی سینه و دوازده بند آن در قسمت شکم وجود دارد.

قسمت سر حشرات از اندام های حسی آنها مانند شاخک، چشم های ساده و چشم های مرکب و پرزهای حسی و قسمت های دهانی تشکیل شده است. در اندام حشرات مفصل های ظریفی وجود دارد که پای آنها را به قفسه سینه وصل می کند. اندام های داخلی ماننده معده و روده در قسمت شکم اندام حشرات قرار دارند. برخی از حشرات دارای بال بوده و قابلیت پرواز دارند. برخی دیگر از طریق پاهای خود حرکت می کنند. محتمل است که پراهمیت ترین دلیل دوام آوردن حشرات از دوران ماقبل تاریخ تا عصر حاضر، قابلیت پرواز کردن و کوچکی اندام آنها باشد.

برخی از حشرات جهت تأمین خوراک خود از طریق قسمت های دهانی شیره ی گیاهان را می مکند. برخی دیگر نیز به کمک پاهای خود به شکار حشرات دیگر و تغذیه از آنها می پردازند. دوره رشد حشرات از مرحله ی جنینی تا بالغ شدن در قالب تخم، لارو، شفیره و حشره ی بالغ طی می شود.

صفحه‌ی اینستاگرام شرکت بوم پایش اصفهان

مفیدترین حشرات برای انسان به صورت کلی

واقعیت موجود متفاوت از آن است که اکثر انسان‌ها فکر می‌کنند حشرات همیشه آسیب زا هستند.در صورتی که مفیدترین حشرات برای انسان نیز وجود دارند که زندگی آن‌ها را زیباتر می‌کنند. حشرات مفید زیادی هستند که برای رشد و نمو فرآورده های مورد استفاده ی بشر مفید واقع می شوند. همچنین حشرات مفید زیادی هستند که در بقای زندگی بشر و حفظ زندگی در زمین به طور کلی نقش مهمی دارند. در ادامه‌ی این مطلب به بررسی فواید حشرات مفید در زمینه‌ی پارازیتسیم سایر حشرات و تغذیه از آنها و فواید حشرات مفید برای انسان می‌پردازیم. البته فواید حشرات تنها به همین موارد منحصر نمی‌شود. از سایر فواید حشرات میتوان به تولید فرآورده های غذایی مانند عسل، فرآورده های مصرفی مانند ابریشم و فرآورده‌های دارویی اشاره کرد.

راه های ارتباطی با شرکت بوم پایش اصفهان

زنبور عسل؛ یکی از مفیدترین حشرات برای انسان

اگر بخواهیم حشرات مفید را بررسی کنیم، معمولاً اولین گزینه زنبور عسل است. زنبور عسل از آن دسته حشرات مفید است که به انسان و محیط زیست نفع زیادی می‌رسانند. پراهمیت ترین مورد از فواید زنبور عسل امر گرده افشانی است. با جابجایی زنبور عسل از گیاهی به گیاهی دیگر، گرده‌ی گیاهان منتقل شده و امر گرده افشانی با سهولت بیشتری انجام می‌شود.

عموماً نسبت سهم هر یک از پدیده‌ها در گرده افشانی درختان میوه از این قرار است: زنبور عسل نود و سه درصد، باد یک درصد، سایر حشرات به جز زنبور عسل شش درصد. همچنین زنبور عسل نقش به سزایی در گوناگونی گیاهان و افزایش استقامت آنها ایفا می‌کند. علاوه بر این افزایش گرده افشانی در اثر فعالیت های زنبور عسل باعث بالا رفتن میزان تولیدات زراعتی می گردد. اگر یک باغ گلابی 1 هکتاری داشته باشیم که زنبور عسلی در آن وجود نداشته باشد، میزان محصول برداشتی حداکثر شش تن خواهد بود. اما در صورت قراردهی پنج کندوی زنبور عسل در همین باغ شاهد افزایش محصول برداشتی به میزان هشتاد تن خواهیم بود. این امر درباره‌ی اکثر میوه‌ها صادق است.

البته فواید زنبور عسل به عمل گرده افشانی محدود نمی شود. افراد زنبوردار که زنبور پرورش می دهند می توانند از طریق این زنبور ها به تولید فرآورده های مفیدی چون عسل، موم، گرده گل و غیره برسند.