زیست بوم‌های دریایی: تنوع زیستی در اقیانوس‌ها، دریا‌ها و یخچال‌های طبیعی

زیست بوم‌های دریایی: تنوع زیستی در اقیانوس‌ها، دریا‌ها و یخچال‌های طبیعی

زیست بوم‌های دریایی: تنوع زیستی در اقیانوس‌ها، دریا‌ها و یخچال‌های طبیعی

اکوسیستم‌های دریایی و آبزی 361٫739٫754 کیلومتر مربع از کره زمین را پوشش می‌دهند. 97٪ از این آب‌‌ها را آب‌های شور تشکیل می‌دهند و همین امر باعث شده است که اکوسیستم‌های دریایی به عنوان بزرگترین گروه اکوسیستم‌های جهان شناخته شوند.

مشاهده و کنترل اکوسیستم‌های دریایی بزرگ (Large Marine Ecosystems) یا (LME) دشوار است، زیرا زیستگاه‌های مختلف آب شور دارای ترکیبات شیمیایی پیچیده‌ای هستند که از ساحل به ساحل و از مناطق کم عمق تا عمیق با یکدیگر تفاوت دارند. این ترکیبات پیچیده به دلیل جزر و مد و جریان‌های آبی برای همیشه در حال تغییر و جابجایی هستند.

عوامل اصلی گرمایش جهانی

آلاینده‌ها و ارگانیسم‌ها در آب‌ها همراه با جریان آب حرکت می‌کنند که البته حرکات آن‌ها قابل پیش بینی هستند، اما به طور مداوم در حرکت هستند. حجم بسیار زیادی از آب که اکوسیستم دریایی را پوشش می‌دهد، وسعت زیادی از کره زمین را در بر می‌گیرد. نقشه زیر روند جمعیتی گونه‌های بومی‌ و تهاجمی ‌عروس دریایی و میزان جمعیت آن‌ها در مناطق مختلف کره زمین را نشان می‌دهد. این مطالعه به بررسی روند رفتار عروس دریایی در اکوسیستم‌های دریایی بزرگ می‌پردازد. پیش بینی این روند در مقیاس جهانی امکان پذیر است، اما متغیر‌های بالقوه و واقعی بی‌شماری بر آن موثر است.

صفحه‌ی اینستاگرام شرکت بوم پایش اصفهان

زیست بوم‌های دریایی یا اقیانوس‌ها به سیستم‌های دریایی آزاد، بستر اقیانوس، صخره‌های مرجانی، رودخانه، آبشار و تالاب نمکی و سیستم‌های گیاهی مانگرو تقسیم می‌شوند. این‌ها محیط‌های دریایی از سطوح و بستر‌های عمیق‌ترین بخش‌های اقیانوس‌ها تا مرداب‌های خاکی را پوشش داده‌اند.


مطالب بیشتر:

اثرات مخرب باران اسیدی

اکوسیستم یا زیست بوم چیست؟

زیست بوم‌های زمینی: زیستگاه‌های جهانی مبتنی بر زمین